lauantai 21. toukokuuta 2011

Eipä kurjuutta kummempaa

Keskiviikkona harrastettiin bussimatkailua Saksan puolelle ja käytiin katsastamassa Kotkanpesä Berchtesgadenissa. Kerta toisensa jälkeen joutuu niissä maisemissa toteamaan, että komeata on, eikä Kotkanpesäkään pettänyt, vaikka bussilippujen hinnoissa haiskahtikin vähän rahastuksen maku. Patikoidenkin olisi perille kivasti päässyt, mutta onneksi joskus voi suoda itselleen myös hevosvoimien avun! Hitlerin maja ei sen suurempia ahaa-elämyksiä tuonut, mutta ylhäällä oli mukava istuskella auringosta ja maisemista nauttien. Ihan hirveä turistiryysis ei mäellä onneksi ainakaan tähän aikaan vuodesta ollut.

Torstaiaamuna suunnattiin junalla puolentoista tunnin matka Zell am Seehen, vaikka tunnelma oli jo hieman ehkä päässyt laskemaan, kun näytti aika vahvasti siltä, ettei hikisiä pyöräilijämiehiä pääse sittenkään Giron varrelle Hochalpenstrasselle kannustamaan. Kylälle päästyämme tsekkauduimme näin sesongin ulkopuolella puoleen hintaan  saatuun hotelliimme ja saimme yllätykseksemme jotkut turistikortit käteen. Kuulemma saisi ainakin alueen busseja käyttää ilmaiseksi.

Jee, vois mennä vaikka Kapruniin, ehdotin.

Jee, mitä siellä on? kysyi sisko.

En mä oikeestaan tiedä, vastasin.

Joo, kuulostaa tosi hyvältä.

Hypättiin bussiin ja päätettiin matkustaa koko rahan edestä aina päätepysäkille asti. Siellä näkyi olevan joku hissi, joka tarkemman tarkastelun jälkeen paljastui ilmaishissiksi meille turistikortin omaaville.

No käydään nyt katsomassa.

Ensimmäisen hissin jälkeen päästiin vielä toiseen, ja sitten vielä kolmanteenkin.

Joo, ihan paska reissu, todettiin yhdestä suusta, hymyiltiin koko naaman leveydeltä ja heitettiin yläfemmat. Jäätikkö kimalteli edessä ja Zell am Seen laaksoon ja pitkälle ympäri Salzburgerlandia, Tirolia ja Steiermarkia  avautui kohtuulliset näkymät.

Huipulle kulkevan hissin ollessa huoltotauolla kiipesimme laskettelurinnettä pitkin huippua kohti ja liukastelimme takaisin. Paluumatkalla ehdittiin vielä Gössereille ennen päivän viimeistä hissikyytiä alas. Kohtuullista balsamia Giron haavoille.

Eilen olisi voinut ottaa vaikkapa uusintareissun Kitzsteinhornin jäätikölle, mutta päädyttiin kuitenkin Schmittenhöhen huipulle menevään (kortilla ilmaiseen) hissiin ja käytiin -minä jo kolmannen kerran tälle keväälle- tsekkaamassa maisemat. Edelleenkin näkyi järjettömän houkuttelevia vaellus-/maastofillarointireittejä siellä täällä – joutunen hillitsemään aika kovasti itseäni, etten tee neljättä Zell am Seen reissua vaihdon aikana.

Tänään jotain ihan muuta, nimittäin mennään linnanneidoiksi Festung Hohensalzburgille eli tuttavallisemmin Salzburgin keskustassa kohoavalle linnalle.